Made in Kenyaのブランド

ナイロビの鞄ブランドSand & Stormの工房

ナイロビの鞄ブランドSand & Stormの工房

(英語のあと日本語)

I often hear from local Kenyans that Kenyans, especially who grew up in Kenya, don’t really prefer Made-in-Kenya brands when in comes to some design and fashion. Possible reasons for that, according to those Kenyans, include: 1) Kenyans don’t have trust in the quality of locally made products (this is partially due local companies also need to compete with other cheap options including made-in-Asia products and second-hand clothing), and 2) Urban Kenyans do want to be a part of global trend so do not necessarily support local brands.

Nonetheless, there are a number of brands that are leading a new movement of creating and promoting made-in-Kenya / made-for-Kenya brands. I met CEOs of some of those brands and visited their workshops. Let me introduce three here.

1.Vivo – Activewear brand, CEO: Wandia Gichuru

Vivo is sort of like Lulu Lemon. They develop activewear using colorful jersey fabrics and produce comfortable garments for women. I would say they have more dresses and daily wear than Lulu Lemon. They now have 8 retail locations in key malls across Nairobi in addition to their own online retail store.

The founder Wandia is a former international development expert who worked for the World Bank and other organizations in multiple countries including the UK, Mozambique, Sudan, Uganda, and the US before starting her own brand in Nairobi. She sources fabrics mostly from China as stretchy fabrics are not locally available, and houses her own workshop to produce all her garments.

She is also passionate about working with other creative entrepreneurs in the region: She sources jewelry from Kigali while also does capsule collections with young local designers like Wambui Kibue.

2.Sand & Storm – Urban Safari canvas/leather bag brand, CEO: Mark Stephenson

I first met Mark in Ethiopia at an expo/trade fair called Origin Africa which promotes and facilitates businesses around made-in-Africa fashion/lifestyle products. Mark is a Scottish entrepreneur who came to Nairobi, fell in love with the then-safari tent company, and invested his own capital to manage and build this Sand & Storm brand.

I visited his office/workshop and caught up with him in Nairobi. He’s quite ambitious about growing his brand inside Kenya, across the region, and overseas. He also sees potential in the growth of Kenya’s leather industry as there will soon be opening a leather park in the industrial area in Nairobi.

3.KikoRomeo, – High-end fashion brand, MD: Ann McCreath

KikoRomeo is one of the household names in Kenya when it comes to fashion. Founder Ann is a Scottish fashion design professional who was trained in Italy and worked in Spain. While she’s the designer, the brand is really about Kanya and Africa, and she’s been building Kenyan/African brand for the past two decades.

Ann also actively involved in supporting other African designers, and also organizes bi-annual fashion/art showcase events featuring multiple designers and photographers across the Africa continent.

Each CEO has his or her own challenge, but they both have the vision to create globally-renown, successful Kenyan brands, and they not only do that by building their own brands, but by collaborating with other local creative designers and artists. Such collaborative efforts are the key to create a larger ecosystem to build strong brands that represent Kenya and Africa.


ケニア人と話していると、特にケニアでずっと育った人は、デザインやファッションに関してあまりケニア製ブランドを好まないという話を聞きます。その理由は、品質が信用できないというのが一つ。(これはアジアから輸入される安い商品や、大量流入する古着市場との価格競争があるということも要因としてあると思います。)もう一つは、ナイロビなどの都会っこは、グローバルのクールなトレンドをフォローしていたいという理由があるようです。

一方で、メイドインケニアのうねりを、活発化させようと取り組んでいる数々のブランドがあるのも事実です。代表的なブランドの一部の経営者とその工場を訪ねたりもしているので、いくつか紹介したいと思います。

1.アクティブウェアブランドのVIVO(CEO: Wandia Gichuru)

Vivoは、カナダのルルレモンの的なブランドです。カラフルなジャージ素材を使った、女性用の快適なドレスとアクティブウェアを展開しています。ルルレモンより、普段服やワンピースなどの展開の幅が広いかもしれません。現在ナイロビの主要なショッピングモールで8カ所の店舗を構えており、自社のオンラインサイトでも販売しています。

創業者のWandiaは国際開発のエキスパートとしてのキャリアを積み、世界銀行などを含めた様々な団体で、イギリス、モザンビーク、ウガンダ、スーダン、米国などの場所での経験を経て、ナイロビでこの事業をスタートしました。Vivoでは(ジャージ素材は東アフリカでは入手困難なため)基本的にファブリックは彼女が直接中国で買い付けをし、自社内の工場にてパターン、縫製などをしています。

Wandiaはほかの起業家との連携やサポートも積極的に行っており、キガリのジュエリーデザイナーの商品を展開したり、ナイロビのデザイナーWanbui Kibueとのカプセルコレクションも展開しています。

2.都会的サファリをテーマにした革・キャンバスバッグブランドのSand & Storm(CEO: Mark Stephenson)

Sand & StormのMarkとは、はじめエチオピアで開催されたOrigin Africaという展示会イベントで知り合いました。Origin Africaは、アフリカ製のファッション・ライフスタイル商品を紹介し、新たなビジネスや貿易を促進するイベントです。Markは、スコットランド出身ですが、当時サファリキャンプ用のテントなどを製造していたこの会社を知ったことをきっかけに、自ら投資もして、Sand & Stormブランドの育成にコミットしています。

最近、彼らの工場にもいき、Markの話も聞いてきましたが、今後ナイロビの外を含め、ケニア、アフリカ各国、欧米などの展開を積極的に進めていく予定だそうです。ナイロビには皮革に特化した、工業団地も設立される予定で、産業全体の成長にも期待です。

3.ケニアを代表するラグジュアリーファッションブランドのKikoRomeo(MD: Ann McCreath)

KikoRomeoは、ケニアを代表するラグジュアリーファッションブランドの一つです。創設者のAnnは、スコットランド人ですが、イタリアでデザインの勉強をし、スペインでキャリアを積んでいます。彼女がブランドのデザイナーではありますが、ブランド自体はケニアやアフリカを象徴するものであり、Annは過去20年かけてケニアブランドとしての地位を確立させてきました。

Annもまた、アフリカの他のクリエイターたちとの協業や育成に努めており、アフリカ各地のデザイナーやフォログラファーなどをイベントを、隔年開催しています。

ここで紹介したそれぞれのCEOは、独自のチャレンジも抱えていますが、ケニア発のグローバルに通用するブランドを作るというビジョンは明確です。また、自身のブランドだけでなく、様々な地元クリエイターとのコラボレーションに対して積極的なのも特徴的です。こういったコラボレーションは、セクター全体を盛り上げ、ケニアやアフリカを代表するようなブランドを構築する鍵を握っているといえます。