アフリカのソフトパワー
(英語のあと日本語)
One of my undergraduate majors was American Studies. Two topics were especially interesting to me: One was about the discourse around race (especially black and white tensions) in the U.S. and the other was soft power. Soft power is a concept first presented by Prof. Joseph Nye whom I interacted directly with at UC Berkeley while doing my exchange year. Soft power is about culture and soft content and is alternative to hard power which includes military or economic forces.
So why is soft power relevant?
African countries haven’t been able to leverage the full potential of their soft power. Furthermore, African narratives have often been told by non-Africans or western media. We have seen many images of “African” children coupled with NGO addressing “issues.” We also see overpowering images of animals and natures. We have seen images of “tribal” masks and artifacts collected by anthropologists or showcased in the British Museum. Other images may feature different tribes like the Omo Valley tribe in Ethiopia or the Maasai in Kenya.
I don’t mean to say these images are not factual, but these images do not really tell the stories of urban, global, and modern Africa. These images don’t reflect the voices of young, entrepreneurial, and aspirational young Africans. These images create distance rather than familiarity.
We focus on creators because they are more vocal than the general public. We focus on contemporary culture that includes visual arts and narratives because we believe that they bring Africa and the global audience together. They are aesthetically attractive and intellectually stimulating that can inspire the well-educated global creative class. These are Africa’s soft power that can ultimately bring more people and capital to the continent.
私の学部時代の専攻の一つはアメリカ研究でした。関心の中心は、特にアメリカ合衆国の人種関連の話(特に白人、黒人の関係性)と、ソフトパワーについてでした。ソフトパワーは、日本人も好きなジョセフ・ナイ教授が提唱した考え方です。UC Berkeleyに留学中に直接話をする機会もあり、個人的な思い出もあります。念のため説明を加えると、ソフトパワーは、武力や経済力の行使ではなく、文化などのソフトコンテンツを活用して、他国に対する影響力を強化する外交手法です。
ソフトパワーがどう関係あるのか。
アフリカ各国は、ソフトパワーの潜在性をほとんど活用できていないというのが現状だと思います。また、アフリカに関するコンテンツは、欧米メディアなどを中心としたアフリカ人以外が発信源になってきたという背景もあります。NGOなどのメッセージと同時に発信されるアフリカの子供達の映像。アフリカの動物や自然の圧倒的なイメージ。人類学者が研究対象として収集してきた面やその他のアーティファクツなど、大英博物館で見るようなもの。エチオピアのオモ族や、ケニアのマサイ族など、「部族」という人々の営み。こういったイメージが今までは多く発信されてきました。
これらの画像が、事実と異なっているという主張をするつもりはありません。こういったイメージからは、都会的で、グローバル化した、近代的なアフリカの姿が欠落してしまうことが課題です。やる気と起業家精神溢れる若者の主張は見えてきません。こういった画像は、人々をよくも悪くも(例えそれが、ノスタルジーのようないいイメージであったとしても)、アフリカと日本を始めとしたアフリカ外との距離を遠ざけるものです。
我々がクリエイターにフォーカスし、彼らと対話をし、彼らの発信を促進する場づくりをしているのは、彼らは一般の人々に比べて発信力があるからです。文化の中でも、ビジュアルアートやストーリーにフォーカスしているのは、これらがアフリカとそれ意外の距離感を近づけるからです。これらは、美的に魅力があり、グローバルなクリエイティブクラスの知的好奇心を刺激します。これらは、アフリカの強固なソフトパワーであり、長期的にはアフリカに人々とリソースを惹き付ける源泉となるはずです。