アフリカの開発とビジネスの緊張感
(英語のあと日本語)
“Can Unicef Teach Unilever How To Succeed in Emerging Markets?” This is the discussion and paper that two professors from different disciplines, one from international development and the other from international business, presented to a new group of students just starting the Master of International Business program at The Fletcher School, including myself, during in the first week of the program.
There are 8 key lessons that Prof. Uvin in the international development field presented:
- All action is political.
- You cannot avoid elites.
- What you see is rarely what you get.
- Projects that go according to plan are irrelevant.
- The process is the product.
- How you start determines where you end up.
- All change begins with internal change.
- Lessons learned stop you from learning.
In the discussion, Prof. Chakravorti responses to the statement from his international business field’s perspectives, and in fact, many insights from the international development are relevant to businesses, especially those in the context of emerging markets.
However, in many cases including those in the African continent, it seems that there are always some tensions between international development and business. People in either field are a little cautious about those in the other field, and they don’t easily seem to trust each other or work together. Businesses or entrepreneurial ventures are often seen as an alternative approach to aid-based international development. Some people and organizations in the field of international development seem to consider making profits or spending money on overheads is not a preferable situation.
I also recently saw a blog post (in Japanese) circulated on Facebook by a person who spent a significant amount of time having dialogues with Africa people across different countries talking about his cautious views on African businesses.
So what’s going on here? Do people want to prove their approach better than other people’s? Is it about the phase of the economic development? Is it about delivering result? Do the beneficiaries (or in other words customers) do even care?
Either it is international development organizations or business, what’s important for me is to be able to deliver our vision and mission, and to create an excellent partnership with whoever you work with. We work with international organizations, local/international governments, academia, and local citizens. We will just be one pleyer in the eco system to create a new innovation and making people’s life more exciting.
「ユニセフがユニリーバに伝える新興国での成功法とは?」これはフレッチャースクールの国際経営のマスタープログラムを開始する私自身を含めた新入生に向けて、プログラム開始の1週目に、国際開発と国際経営という異なる分野の2人教授が提示した議題であり、ペーパーのタイトルです。
国際開発の専門家であるユービン教授が提示したユニセフからの学びは以下の8つです。
- すべての言動は政治的。
- エリートを無視することはできない。
- 見えているものが必ずしも得られるものではない。
- 計画通りにすすむプロジェクトは意味がない。
- プロセスこそがプロダクトである。
- はじめがすべてを左右する。
- 変革は内部変革から。
- 学びを振り返った時点で学習がストップする。
議論の中では、チャクラボルティ教授が、専門の国際経営の観点から対話をするのですが、実際、特に新興国という文脈におけるビジネスにとって、多くのことがビジネスの分野にも適応されます。
一方、アフリカ大陸におけるケースを含む多くの場合、国際開発とビジネスの間には、緊張感(テンション)があるように思います。どちらのフィールドもお互いに警戒し、信頼関係の構築や協業が容易くなさそうです。ビジネスやスタートアップは、援助に基づいた国際開発に取って代わるアプローチとして扱われることもしばしばあります。また、国際協力に携わる機関や個人は、利益をつくることや、経費を使うことを、嫌煙することもあります。
最近も、人々の話を聞きながらアフリカを旅してまわった人物が書いたブログ記事が、フェースブックなどでシェアされていましたが、その方はアフリカビジネスに携わる方を、別の動きとして少し警戒しているようでした。
何が問題なのでしょうか。人々はそれぞれ自分のやり方が正しいと思いたいのでしょうか。もしくは経済発展のフェーズによって、2つのアプローチが変わってくるものなのでしょうか。結果を出すことが重要なのでしょうか。サービスの受けて(もしくは顧客)は、結局はどちらでもいいのでしょうか。
開発でもビジネスでも、個人的には、以下にその組織のビジョンとミッションを達成し、素晴らしいパートナーシップをつくれるかということが重要だと思います。だからこそ、国際機関、政府、大学や一般市民などすべてと連携することが大事です。私たちは、結う新しいイノベーションを創り、人々の暮らしをもっと活気づけるようにするための、エコシステムの1プレーヤーにすぎません。